Laptop na biurku i akcesoria biurowe
Lifestyle Pieniądze Zdrowie

Jak pracować, żeby nie zwariować? Jak połączyć życie zawodowe z osobistym?

Intensywna praca potrafi skutecznie zaburzyć życie osobiste, szczególnie kiedy mowa o stanowisku w korporacji. Zachowanie balansu pomiędzy karierą a własnymi sprawami może być bardzo trudne, zwłaszcza kiedy zależy nam na wykazaniu się i szybkim awansie. Czy da się więc pogodzić pracę z życiem osobistym? Jak rozgraniczyć te dwie sfery?

Zrezygnuj z wielozadaniowości

Większość firm oczekuje od pracowników wielozadaniowości zamiast zwiększyć liczbę osób w pracy, które zajmowałyby się konkretnymi zadaniami. Przez to wpadamy w pułapkę, ponieważ chcemy się wykazać i zależy nam na tym, żeby szef docenił to, że szybko się uczymy i potrafimy ogarnąć kilka rzeczy naraz. Lista zadań rośnie, a my mamy wrażenie, że powoli stajemy się niezastąpieni. To oczywiście wiąże się z rezygnacją z życia osobistego, bo na to brakuje nam już czasu. Jak więc z tym walczyć? Przede wszystkim trzeba nauczyć się asertywności i nie godzić się na obowiązki ponad nasze siły. Trzeba jasno wytyczyć granice, których nie będziemy w stanie przekroczyć. Nie każdy ma taką samą odporność psychiczną, by wytrzymywać wykonywanie wielu zadań w ciągłym stresie, że zaraz trzeba zrobić kolejne.

pokrewne:  Jak radzić sobie ze stresem? Kilka sposobów na opanowanie nerwów

Nie przynoś pracy do domu

To właściwie wiąże się z wielozadaniowością. Dążenie do perfekcjonizmu i zadowolenia pracodawcy często łączy się z przynoszeniem pracy do domu tylko po to, by nie zawieść czyichś oczekiwań. Niestety skutkiem jest brak czasu dla rodziny, partnera, znajomych. Ciągle trzeba odpisać na jakiegoś maila, odebrać telefon, dokończyć tabelkę w Excelu. Tutaj też istotne jest wytyczenie granic, czyli koniec z pracą poza miejscem pracy.

Wykorzystuj urlop

Wielu pracoholików chomikuje urlop i z niego nie korzysta, a to błąd. Prędzej czy później dotknie nas wypalenie zawodowe, które wcale nie jest takie łatwe do wyleczenia. Z prawa do odpoczynku wręcz trzeba korzystać. Dzięki temu zregenerujemy organizm, ale i psychikę. Ponadto, przemęczony pracownik przestaje pracować wydajnie. Bardziej efektywnie pracuje osoba, która ma czas na to, żeby odpocząć.

Rozwijaj zainteresowania

Rozwijanie własnych zainteresowań to świetny sposób na to, by zachować balans pomiędzy pracą, a życiem po pracy. Dzięki hobby znajdujemy czas na to, by je rozwijać, ale też odpoczywamy. Mamy czas na to, żeby pomyśleć, spotkać się ze znajomymi, zregenerować siły.

pokrewne:  5 najspokojniejszych miejsc na świecie – gdzie odpocząć od zgiełku miasta?

Wsłuchaj się we własny organizm

Organizm często wysyła sygnały świadczące o tym, że przesadzamy z pracą. Warto uważnie wsłuchać się w nasze potrzeby i reagować, kiedy czujemy się źle. Chorób wynikających z przepracowania może być bardzo wiele. Są to częste infekcje, przewlekły stres, bóle głowy, rozdrażnienie, wahania nastrojów, trudności z koncentracją. To sygnały, że czas zwolnić z tempem i zacząć o siebie dbać. Najlepiej zacząć uprawiać jakiś sport. Wzmocni on naszą odporność, ale też pozwoli na odstresowanie się co oczywiście nie będzie bez znaczenia dla naszego życia osobistego, jakie mamy poza pracą.

brak komentarzy

    dodaj komentarz